Umiejętność komunikacji, przezwyciężanie stresu, zarządzanie zespołem, kreatywność czy asertywność – co łączy te umiejętności? Wprawdzie zdają się nie mieć ze sobą wiele wspólnego, wszystkie zaliczane są do umiejętności miękkich. W przeciwieństwie do umiejętności twardych, do których zalicza się te charakterystyczne dla profesjonalistów w danej dziedzinie, umiejętności miękkich nie zdobywa podczas studiów bądź zwykłych kursów. Nie znaczy to, oczywiście, że są one tylko wrodzone – organizowane są szkolenia z umiejętności miękkich, podczas których każdy może je rozwinąć lub zdobyć.
Szkolenia z umiejętności miękkich – czy warto je rozwijać
Umiejętności miękkie warto rozwijać z różnych powodów. Są one pomocne zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Podczas przeglądu aplikacji o pracę, rekruterzy zwracają na nie uwagę równie dużą (a niekiedy nawet większą), co na umiejętności twarde. Ważne są w szczególności umiejętności związane z pracą z innymi ludźmi – osiąganie kompromisów, praca zespołowa, perswazja czy zarządzanie innymi pracownikami. Poza tym istotne są takie cechy jak radzenie sobie w stresujących sytuacjach, inteligencja emocjonalna, jak również kreatywność.
Szkolenia z umiejętności miękkich – jak wyglądają?
Samodzielne doskonalenie umiejętności miękkich jest dla większości z nas bardzo trudne. Wobec tego powinniśmy szukać pomocy u specjalistów – brać udział w treningach oraz czytać literaturę psychologiczną. Szkolenia z umiejętności miękkich obejmują nie tylko naukę kluczowych umiejętności, ale również ćwiczenia (w tym zespołowe) oraz feedback terapeuty. Dzięki temu ostatniemu słuchacze szkolenia są informowani, które umiejętności wymagają dalszej pracy i które ich cechy powinni pielęgnować.